Forslag til gjennomføring:
- Hent frem kunnskapen som elevene allerede innehar. Skriv «Bærekraftig mat» på tavla og be elvene diskutere to og to i et par minutter om hva de forbinder med disse ordene.
- Spør elevene om hva de har snakket om og skriv dette opp i et tankekart på tavla
- Spør elevene om de har sett innslag om bærekraftig mat i nyhetene, eller lest om det i blader, aviser eller på nettet. Kanskje de har hørt andre voksne snakke om det? La elevene få snakke om hva de har hørt.
- Ta i bruk Powerpoint-presensasjonen om bærekraftig mat og hvordan det påvirker klima og miljø. Faktatekst til hvert bilde i Powerpointen finnes i et eget ark som du kan laste ned ovenfor. Dersom du ønsker å bruke denne faktateksten eller ta utgangspunkt i materialet og lage noe selv er helt opp til deg som lærer.
- Spør elevene om de vet noe mer om bærekraftig mat etter å ha sett Powerpoint-presentasjonen, og om de kan fylle inn med flere stikkord på tankekartet dere jobbet med i begynnelsen av timen. Hvis det er tid, kan elevene løse den en bærekraft-quiz, som du kan laste ned ovenfor.
- Gå gjennom konkurransereglene for konkurransen. Reglene finner du i «Meny» øverst i høyre hjørne på denne nettsiden. Forbered elevene på at de snart skal planlegge sin egen klimasmarte matrett.
- Elevene starter planleggingen. Elevene samarbeider i grupper og planlegger matretten de vil lage. Akkurat hvor mye klimagassutslipp en enkelt vare produserer er ikke alltid så lett å vite. Det er mange små ledd i matproduksjon som er avgjørende for hvor mye klimagasser som slippes ut. Bruk de veiledende tipsene i «Meny» øverst i høyre hjørne på denne nettsiden og ta utgangspunkt i informasjonen i Powerpointen. Det er også en CO2-kalkulator på nettsiden som kan gi en pekepinn på hvor klimasmart matvaren er.
- Neste økt skal elevene lage selve matretten som de har brukt den siste timen til å planlegge. Matretten skal dokumenteres og lastes opp på «Min Side» på Klimakokkene.no. Det er lurt at elevene bruker konkurransereglene som veiviser mens de lager maten.
Kompetansemål i mat og helse:
- Bruke redskaper, grunnleggende teknikker og matlagingsmetoder til å lage trygg og bærekraftig mat som gir grunnlag for god helse.
- Bruke matmerking og kostmodeller til å sette sammen et sunt, variert og bærekraftig kosthold og reflektere over valgene sine
- Utnytte matvarer og rester fra matlaging og reflektere over eget matforbruk.
Delmål:
- Elevene skal lære om bærekraftig og miljøvennlig mat.
- Elevene skal planlegge en matrett med bærekraftige og sunne ingredienser og søke etter informasjon på egenhånd.
- Elevene skal lage matretten de planla og dokumentere det de har gjort ved å laste opp bilder på «Min side».